1.OptimistikPelajar yang cemerlang sentiasa yakin pada
potensi diri sendiri untuk bolehmenempah kejayaan dalam pendidikan. Keyakinan
ini akan memberi suntikansemangat dalaman pada diri anda sendiri. Katakan 'aku BOLEH!'
2.Jangan bersikap pesimistikPelajar cemerlang
tidak bersikap pesimistik iaitu sentiasa putus harapan danmengalah sebelum mula
berjuang. Jangan lemahkan semangat anda sendiri.Jangan meramalkan kekalahan
sebelum mula berperang. Kalau anda tidakmencuba maka kekalahan sebenarnya sudah
pasti dalam tangan. Belum cubabelum tahu.
3.Kesedaran memikul tanggungjawabPelajar yang cemerlang
mempunyai kesedaran dan kesediaan untuk memikultanggungjawab sebagai seorang
pelajar yang menjadi harapan agama,bangsa, negara, keluarga dan masyarakat pada
masa akan datang. Maruahkeluarga, masyarakat dan
negara pada masa akan datang bergantung padagenerasi remaja masa
kini. Pelajar yang cemerlang ialah pelajar yang sedarhakikat ini. Pelajar yang
menyedari hakikat ini sudah pasti akan berusahalebih gigih agar matlamat
tersebut tercapai.
4.Tumpuan sepenuh hatiPelajar yang cemerlang
memerikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaransemasa mengikuti pengajaran guru
di kelas. Sikap main-main sambil belajaradalah sikap pelajar yang kurang
berjaya. Pelajar yang suka bermain-maindalam kelas semasa guru mengajar adalah pelajar yang bakal
menjadi orangyang dipermainkan oleh golongan 'terpelajar' pada suatu masa kelak. Malahlebih
malang kalau suatu hari nanti mereka dipermainkan oleh golongan tidakterpelajar
seperti mereka sendiri.
5.Mulakan dari awalPelajar yang cemerlang
membuat persediaan awal apabila akan menghadapipeperiksaan tidak kira sama ada
ujian bulanan, peperiksaan penggal ataupeperiksaan yang sebenarnya. Persediaan
awal akan membezakan pelajaryang berjaya dengan yang gagal. Persediaan awal ini
termasuklahmengadakan ulangkaji, berbincang dengan rakan-rakan, meminta
nasihatguru, meneliti buku-buku model jawapan dan sebagainya lagi. Jangan
jadi'bidan terjun' ke dewan peperiksaan.
6.Sentiasa bersediaPelajar yang cemerlang
sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarangbentuk ujian atau peperiksaan
yang bakal diadakan oleh pihak sekolah (ujianbulanan,
peperiksaan penggal) atau oleh pihak kementerian (peperiksaanyang sebenarnya).
Pelajar yang berjaya ialah pelajar yang sanggup danmampu menghadapi peperiksaan
bila-bila masa sahaja. Bersediakah andaandainya
peperiksaan diadakan esok? Pelajar cemerlang akan berkata 'Ya!'Kalau anda
peminat 'The Rock' anda akan berkata 'Just bring it on..!'
7.Lengkapkan peralatanPelajar yang cemerlang
menyediakan keperluan peralatan belajar yangmencukupi seperti buku-buku rujukan,
buku latihan, alat-alat tulis, nota-notaringkas, dan sebagainya lagi. Semangat
sahaja tidak mencukupi untukmencapai kejayaan.
Kelengkapan yang tidak cukup akan menyusahkanpembelajaran dan mungkin
memanaskan hati anda atau melemahkan
semangat untuk terus belajar. Cuba bayangkan, anda ingin
basuh tanganselepas makan tetapi tiada air. Tidakkah
anda rasa 'bengang'?
8.Tepati waktu belajarPelajar yang cemerlang
menepati waktu belajar yang telah ditetapkan olehpihak sekolah seperti datang
ke sekolah dalam waktu yang ditetapkan danpulang hanya
setelah dibenarkan. Ini akan melatih pelajar menjadi seorangyang berdisiplin.
Apabila sikap disiplin telah tersemai dalam jiwa pelajar,maka
mudahlah bagi pelajar untuk mendisiplinkan diri dalam
pembelajaran.
9.Dapatkan bantuan guruPelajar yang cemerlang
mendapatkan bantuan guru atau kawan-kawansekelas yang lain apabila gagal
mengikuti kelas di atas sebab-sebab tertentu.Misalnya apabila pelajar sakit dan
tidak dapat hadir ke kelas, pelajar perlulahmendapatkan bantuan kawan-kawan
untuk mendapatkan nota-notapelajaran, atau mendapatkan penerangan guru bagi
pelajaran yang telahtertinggal itu.
10.Hormati guruPelajar yang cemerlang sentiasa
menghormati guru sama ada semasa gurusedang mengajar di dalam kelas atau sewaktu
berada di luar kelas. Guruadalah sumber ilmu. Oleh itu sentiasalah
menghormati guru yangmemberikan kita ilmu.
11.Bersoal jawab dengan guruPelajar yang cemerlang
bersoal-jawab dengan guru untuk memahamipelajaran yang telah diajar. Malah
ahli falsafah Yunani yang terkenal bernamaSocrates
pernah berkata 'carilah ilmu pengetahuan dengan cara bersoal- jawab'.
12.Beri pandangan membinaPelajar yang cemerlang
sering memberi pandangan dan pendapat dalamproses pembelajaran. Ini kerana
dengan cara memberikan pandangan, rakan-rakan pelajar dan pelajar sendiri akan semakin memahami
pelajaran tersebut.Amalan ini juga dapat melatih dan mengasah daya ketajaman
pemikiranpelajar.
13.Berbncang dengan rakanPelajar yang cemerlang
sering berbincang dengan rakan-rakan tentangpelajaran yang telah
dipelajari. Ini biasanya dilakukan dalam kelas-kelasperbincangan, kelas tambahan
atau dalam kumpulan studi. Perbincanganakan
memantapkan lagi kefahaman terhadap sesuatu pelajaran.
14.Siapkan tugasan yang diberiPelajar yang cemerlang
menyiapkan tugasan yang telah diberi oleh guru samaada kerja dalam kelas atau
kerja rumah, dalam tempoh yang ditetapkan olehguru berkenaan. Pelajar yang
berjaya adalah pelajar yang sering menyiapkantugasan yang
diberikan oleh guru mereka.
15.Tubuhkan kumpulan
studiPelajar
yang cemerlang mengadakan kumpulan perbincangan (study group)bersama rakan-rakan yang
mempunyai visi dan agenda yang sama iaitukejayaan dalam peperiksaan.
Tapi jangan tubuhkan kumpulan studi yangakhirnya menjadi kumpulan
bersembang! Carilah rakan-rakan yang ragin dangigih. Tinggalkan rakan-rakan
yang hanya suka temberang.
16.Sering masuk perpustakaanPelajar yang cemerlang
menjadikan perpustakaan sekolah dan perpustakaanyang lain sebagai gedung ilmu
pengetahuan untuk dikunjungi danmendapatkan buku-buku
untuk dipinjam. Perpustakaan adalah gedung ilmu.
Perpustakaan juga adalah tempat yang
sangat sesuai untuk anda mentelaahpelajaran.
17.Baca akhbarPelajar yang cemerlang membaca akhbar atau
majalah-majalah akademikuntuk mendapatkan ilmu pengetahuan tambahan. Secara
khususnya inimerujuk kepada isu-isu am dan rencana ilmiah dan bukan ruangan
gossipatau artis.
18.Menonton rangcangan yang sesuaiPelajar yang cemerlang
menonton rancangan televisyen yang sesuai untukmendapatkan pengetahuan seperti
Rancangan Pendidikan, Berita dan lain-lainlagi. Antara lain adalah rencana pengetahuan
(seperti 'Discovery') dan beritasemasa.
19.Lakukan peperiksaan kendiriPelajar yang cemerlang
mengadakan ujian dan peperiksaan kendiri (sendiri)seperti dibuat dalam
peperiksaan sebenarnya, untuk dijadikan sebagaipengukuhan pembelajaran. Pelajar
juga perlu menganggapkan ujian danpeperiksaan yang diambil itu adalah ujian dan peperiksaan
yang sebenarnya.Jika gagal bererti anda gagal dalam peperiksaan yang sebenar.
Melakukanpeperiksaan kendiri samalah seperti masuk ke klinik. Anda akan diberi tahutentang
'penyakit' anda (kelemahan-kelemahan anda). Selepas itu, pandai-pandailah cari
ubatnya.
20.Sediakan jadual waktuPelajar yang cemerlang
menyediakan jadual waktu untuk merancangpembelajaran pelajar di luar
sekolah. Minta nasihat guru atau abang-abangyang berpengalaman
untuk mendapatkan corak jadual yang sesuai danefektif. Jadual ini mestilah
dipatuhi.
21.Sertai ceramah motivasiPelajar yang cemerlang
mengikuti ceramah-ceramah motivasi yang diadakanuntuk melahirkan semangat dan
keyakinan diri.
22.Sertai seminar peperiksaanPelajar yang cemerlang
mengikuti seminar-seminar peperiksaan yangdiadakan bagi memahami teknik-teknik
menjawab soalan peperiksaan.Sertainya seminar-seminar yang dikendalikan oleh
orang yang pakar dalambidang masing-masing. Selain daripada pengalaman, anda
juga mungkinmenerima pelbagai tips dan petua berguna.
23.Beli buku rujukanPelajar yang cemerlang
membeli buku-buku rujukan yang sesuai. Ini dapatmemantapkan persediaan pelajar.
Minta bantuan guru untuk mendapatkansenarai
buku-buku rujukan pilihan untuk subjek-subjek tertentu. Ingatpepatah Inggeris,
"Don't judge the book by its cover."
Buku yang kelihatancantik menawan tidak semestinya baik. Hanya guru yang lebih
memahamikualiti sesuatu buku rujukan.
24.Masuk kelas tuisyenPelajar yang cemerlang
mengikuti kelas-kelas tuisyen untuk menambahkanlagi pengalaman dan kecekapan
pelajar dalam pelajaran.
25.Lawatan ke pameran bukuPelajar yang cemerlang
mengadakan lawatan ke pameran-pameran bukuyang diadakan.
Kalaupun anda tidak membeli, sekurang-kurangnya jiwa
andaakan hampir pada buku dan ilmu. Jika anda selalu menziarah sumber ilmu,ilmu
itu pula akan sering menziarahi anda. Kalau anda masuk
ke kedaiminyak wangi, keharumannya akan terlekat juga. Kalau anda masuk kekandang
najis... (fikirlah sendiri)
26.Sertai kokurikulum sekolahPelajar yang cemerlang
menyertai pelbagai aktiviti sekolah secara aktif dalamkokurikulum. Badan yang
cergas akan menghasilkan otak yang sihat. Otakyang sihat pula akan melahirkan
pemikiran yang lancar. Otak yang berkaratakan melahirkan pemikiran
yang lembab.
27.Sanggup manghadapi cabaranPelajar yang cemerlang
perlu sanggup menghadapi cabaran luaran yanghebat yang
sering cuba mengganggu penumpuan pelajar pada pelajaran ataucuba mengurangkan minat pelajar untuk belajar.
Antara cabaran luaran yangdimaksudkan itu adalah hiburan,
aktiviti sukan yang berlebihan, amalan sukamelepak dan membuang masa dan gangguan kawan-kawan
yang sukamengajak pelajar melakukan perkara-perkara yang kurang berfaedah. Rayuankekasih atau
buah hati juga kadangkala merupakan dugaan yang mahahebat. Pandai-pandailah
membawa diri.
28.Jaga keselamatan diriPelajar yang cemerlang
menjaga keselamatan diri dengan mengelakkansebarang bentuk bahaya yang dapat mengancam tubuh
fizikal pelajar.Misalnya, jangan bermain dengan
api, elektrik atau mercun. Bayangkanlah jika pelajar
kehilangan jari tangan kanan dalam kemalangan.
29.Jaga kesihatan fizikalPelajar yang cemerlang
menjaga kesihatan tubuh badan dengan caramenghindari sebarang bentuk penyakit.
Makan makanan yang berzat.Kurangkan makanan ringan atau 'junk-food'. Hindari
makan di gerai-geraiyang kotor atau membeli
kueh-kueh yang terdedah tanpa ditutup. Janganberjaga sepanjang malam. Ini boleh menjejaskan kesihatan.
30.Makanan seimbangPelajar yang cemerlang
menjaga dan mengawal pemakanan denganmemakan makanan yang seimbang. Ini akan menjamin kesihatan
badan yangbaik dan otak yang dapat berfikir dengan lebih lancar. Pilih jenis
makananyang sesuai untuk minda dan kesihatan tubuh badan.
31.Malu bertanya sesat jalanPelajar yang cemerlang
tidak segan untuk menimba pengalaman daripadapelajar-pelajar yang telah berjaya
dalam peperiksaan. Jadikan abang-abangdan kakak-kakak yang telah berjaya itu
sebagai model atau contoh pelajarcemerlang. Perhatikan ciri dedikasi dan
disiplin mereka dalam menghadapipeperiksaan. Pengalaman mereka
yang telah berjaya itu sungguh berhargauntuk pelajar yang bakal menghadapi
peperiksaan.
32.SembahyangPelajar yang cemerlang menjaga
sembahyangnya. Bagi pelajar Islam,tunaikan sembahyang lima waktu seperti mana
yang telah disyariatkan olehagama. Bagi pelajar bukan Islam yang lain, lakukan
amalan ibadat agamamasing-masing.
33.DoaPelajar yang cemerlang sentiasa berdoa dan
mengharapkan pertolongandaripada Tuhan. Aspek kerohanian ini juga sama penting dengan aspek jasmani dan minda
pelajar.
34.TawakkalPelajar yang cemerlang
berserah diri kepada Tuhan dan tidak putus asa jikagagal.
Apabila menghadapi kegagalan, berusahalah lagi dengan menjadikankegagalan itu
sebagai iktibar dan panduan untuk lebih berjaya. Jadikansemua bentuk kegagalan
sebagai pengukuh diri untuk mencari kejayaan yanglebih
cemerlang.
::: Τнänκ Чöü :: Assalamu'Alaikum ::: Irwansyah ::: Follow Me Okey >>>>> Download Now
BalasHapus>>>>> Download Full
::: Τнänκ Чöü :: Assalamu'Alaikum ::: Irwansyah ::: Follow Me Okey >>>>> Download LINK
>>>>> Download Now
::: Τнänκ Чöü :: Assalamu'Alaikum ::: Irwansyah ::: Follow Me Okey >>>>> Download Full
>>>>> Download LINK yB